Page 35 - Restamax vuosikertomus 2014
P. 35
YRITYSVASTUU
– VASTUUTA IHMISISTÄ, YMPÄRISTÖSTÄ
JA LIIKETOIMINNASTA
MERKITTÄVÄ TYÖLLISTÄJÄ SOSIAALISTA, TALOUDELLISTA JA
EKOLOGISTA VASTUUTA
Vaikka suomalaisten ravintolakulutus ja ulkona syömi-
nen vuonna 2014 on edellisvuosiin nähden hieman Restamaxin yhteiskuntavastuu rakentuu taloudelli-
vähentynyt, ravintola-alan pitkän aikavälin näkymät sesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta.
ovat suotuisat. Ravintolaruokailun trenditutkimuksen
2014* mukaan suomalaiset ruokailevat ravintolassa Taloudellisen vastuun lähtökohtana on kannattavan
huomattavasti enemmän kuin kymmenen vuotta kasvun varmistaminen nyt ja tulevaisuudessa. Menes-
sitten. Tuolloin puolet suomalaisista ilmoitti, ettei ollut tyminen edellyttää yritykseltä kannattavuuden lisäksi
ruokaillut ravintolassa kertaakaan edellisen kahden kilpailukykyä ja tehokkuutta. Yrityksen tulos on aina
viikon aikana. Heidän osuutensa on laskenut tasai- perustana niin omistajien tuotto-odotuksille, työpai-
sesti tähän päivään, ja viime vuosina muutos on ollut koille, veronmaksulle kuin yhteisön tukemiselle.
erityisen ripeää: vuonna 2010 heidän osuutensa laski 35 Tuloksella turvataan taloudellinen hyvinvointi niin
prosenttiin ja tänä päivänä se on enää neljännes. omistajille, henkilöstölle, kumppaneille kuin myös
tavaroiden ja palvelujen toimittajille. Taloudellisen
Restamax haluaa tukea yhteiskunnan kehitystä ja vastuun kannalta merkittävässä roolissa ovat asiak-
ravintola-alan kasvua tarjoamalla asiakkailleen kaat, joiden hankkimat ravintolapalvelut ovat Resta-
yksilöllisiä ravintolakonsepteja Suomen suurimmissa maxin liiketoiminnan perusta.
kaupungeissa ja kasvukeskuksissa. Lukuisat ravinto-
lamme tarjoavat erilaisille kuluttajaryhmille ympäris- Asiakaslähtöisyys on ajuri, joka ohjaa Restamaxin
tön kokea ja jakaa elämyksiä. jokapäiväistä toimintaa. Asiakastyytyväisyyden
säännöllisellä kartoittamisella ja seurannalla, avoi-
Matkailu- ja ravintola-ala on merkittävä työllistäjä men vuoropuhelun mahdollistamisella ja helppojen
34 Suomessa. Ala työllistää Suomessa yli 11 prosenttia palautteenantomenetelmien tarjoamisella kehitämme 35
yksityisillä palvelualoilla työskentelevistä reilusta toimintaamme palvelemaan asiakkaitamme entistä
miljoonasta suomalaisesta. Ala tuo myös valtiolle paremmin.
verotuloja 5,2 miljardia euroa vuodessa. Heikko yleis-
taloudellinen tilanne ja sitä myötä vähäinen kysyntä Sosiaalinen vastuu merkitsee Restamaxille hyviä
lisää erityisesti nuorisotyöttömyyttä, sillä toimialan toimintatapoja suhteessa yhtiön kaikkiin sidosryh-
työvoimasta lähes kol mannes on alle 26-vuotiaita. miin. Kannamme vastuuta jatkuvasti kasvavan henki-
löstömme, asiakkaidemme sekä kumppaneidemme
Restamax on yhteiskunnallisesti merkittävä työllis- hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
täjä, joka haluaa tukea osaltaan nuorisotyöllisyyttä ja
tarjota työtekijöilleen entistä paremmat mahdollisuu- Restamax harjoittaa luvanvaraista anniskelutoimin-
det edetä uralla. Restamaxilla on vahva ravintola-alan taa, joka on tarkkaan valvottua ja vaatii näin ollen
osaaminen ja kokemus toimialalle tyypillisistä osa- erityistä vastuullisuutta. Pyrimme harjoittamaan sekä
aikaisis ta, joustavista työsuhteista. Konserni näkee- ravintola- että henkilöstövuokrausliiketoimintaamme
kin henkilöstövuokrausalassa suuret tulevaisuuden kaikkien alkoholi-, anniskelu-, elintarvike- ja työeh-
liiketoimintamahdollisuudet. Yhtiön useat ravintolat tosopimuslakien ja määräysten sekä muiden säännös-
eri kaupungeissa mahdollistavat sen, että samalle ten mukaisesti.
työntekijälle voidaan tarjota enemmän työtä eri ravin-
toloissa. Henkilöstövuokrauspalveluilla varmistetaan Restamax pyrkii toiminnassaan ja hankkeissaan
henkilökunnan riittävä saatavuus myös jatkossa ja huomioimaan myös kestävän kehityksen periaatteet
tuetaan yhtiön kasvua. ja ympäristönäkökulmat. Pyrimme vähentämään
ravintoloidemme energiankulutusta muun muassa
kiinnittämällä erityishuomiota niin laitehankinnoissa
kuin tilojen, valaistuksen, lämmityksen ja ilmastoinnin
suunnittelussa mahdollisimman vähäiseen ympäristö-
kuormitukseen.
Restamax Oyj * Lähde: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2014, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry. Vuosikertomus 2014