Page 35 - Restamax vuosikertomus 2014
P. 35

YRITYSVASTUU



 – VASTUUTA IHMISISTÄ, YMPÄRISTÖSTÄ

 JA LIIKETOIMINNASTA







 MERKITTÄVÄ TYÖLLISTÄJÄ  SOSIAALISTA, TALOUDELLISTA JA
 EKOLOGISTA VASTUUTA

 Vaikka suomalaisten ravintolakulutus ja ulkona syömi-
 nen vuonna 2014 on edellisvuosiin nähden hieman   Restamaxin yhteiskuntavastuu rakentuu taloudelli-
 vähentynyt, ravintola-alan pitkän aikavälin näkymät   sesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta.
 ovat suotuisat. Ravintolaruokailun trenditutkimuksen
 2014* mukaan suomalaiset ruokailevat ravintolassa   Taloudellisen vastuun lähtökohtana on kannattavan
 huomattavasti enemmän kuin kymmenen vuotta   kasvun varmistaminen nyt ja tulevaisuudessa. Menes-
 sitten. Tuolloin puolet suomalaisista ilmoitti, ettei ollut   tyminen edellyttää yritykseltä kannattavuuden lisäksi
 ruokaillut ravintolassa kertaakaan edellisen kahden   kilpailukykyä ja tehokkuutta. Yrityksen tulos on aina
 viikon aikana. Heidän osuutensa on laskenut tasai-  perustana niin omistajien tuotto-odotuksille, työpai-
 sesti tähän päivään, ja viime vuosina muutos on ollut   koille, veronmaksulle kuin yhteisön tukemiselle.
 erityisen ripeää: vuonna 2010 heidän osuutensa laski 35   Tuloksella turvataan taloudellinen hyvinvointi niin
 prosenttiin ja tänä päivänä se on enää neljännes.  omistajille, henkilöstölle, kumppaneille kuin myös
 tavaroiden ja palvelujen toimittajille. Taloudellisen
 Restamax haluaa tukea yhteiskunnan kehitystä ja   vastuun kannalta merkittävässä roolissa ovat asiak-
 ravintola-alan kasvua tarjoamalla asiakkailleen   kaat, joiden hankkimat ravintolapalvelut ovat Resta-
 yksilöllisiä ravintolakonsepteja Suomen suurimmissa   maxin liiketoiminnan perusta.
 kaupungeissa ja kasvukeskuksissa. Lukuisat ravinto-
 lamme tarjoavat erilaisille kuluttajaryhmille ympäris-  Asiakaslähtöisyys on ajuri, joka ohjaa Restamaxin
 tön kokea ja jakaa elämyksiä.   jokapäiväistä toimintaa. Asiakastyytyväisyyden
 säännöllisellä kartoittamisella ja seurannalla, avoi-
 Matkailu- ja ravintola-ala on merkittävä työllistäjä   men vuoropuhelun mahdollistamisella ja helppojen
 34  Suomessa. Ala työllistää Suomessa yli 11 prosenttia   palautteenantomenetelmien tarjoamisella kehitämme         35
 yksityisillä palvelualoilla työskentelevistä reilusta   toimintaamme palvelemaan asiakkaitamme entistä
 miljoonasta suomalaisesta. Ala tuo myös valtiolle   paremmin.
 verotuloja 5,2 miljardia euroa vuodessa. Heikko yleis-
 taloudellinen tilanne ja sitä myötä vähäinen kysyntä   Sosiaalinen vastuu merkitsee Restamaxille hyviä
 lisää erityisesti nuorisotyöttömyyttä, sillä toimialan   toimintatapoja suhteessa yhtiön kaikkiin sidosryh-
 työvoimasta lähes kol mannes on alle 26-vuotiaita.  miin. Kannamme vastuuta jatkuvasti kasvavan henki-
 löstömme, asiakkaidemme sekä kumppaneidemme
 Restamax on yhteiskunnallisesti merkittävä työllis-  hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
 täjä, joka haluaa tukea osaltaan nuorisotyöllisyyttä ja
 tarjota työtekijöilleen entistä paremmat mahdollisuu-  Restamax harjoittaa luvanvaraista anniskelutoimin-
 det edetä uralla. Restamaxilla on vahva ravintola-alan   taa, joka on tarkkaan valvottua ja vaatii näin ollen
 osaaminen ja kokemus toimialalle tyypillisistä osa-  erityistä vastuullisuutta. Pyrimme harjoittamaan sekä
 aikaisis ta, joustavista työsuhteista. Konserni näkee-  ravintola- että henkilöstövuokrausliiketoimintaamme
 kin henkilöstövuokrausalassa suuret tulevaisuuden   kaikkien alkoholi-, anniskelu-, elintarvike- ja työeh-
 liiketoimintamahdollisuudet. Yhtiön useat ravintolat   tosopimuslakien ja määräysten sekä muiden säännös-
 eri kaupungeissa mahdollistavat sen, että samalle   ten mukaisesti.
 työntekijälle voidaan tarjota enemmän työtä eri ravin-
 toloissa. Henkilöstövuokrauspalveluilla varmistetaan   Restamax pyrkii toiminnassaan ja hankkeissaan
 henkilökunnan riittävä saatavuus myös jatkossa ja   huomioimaan myös kestävän kehityksen periaatteet
 tuetaan yhtiön kasvua.  ja ympäristönäkökulmat. Pyrimme vähentämään
 ravintoloidemme energiankulutusta muun muassa
 kiinnittämällä erityishuomiota niin laitehankinnoissa
 kuin tilojen, valaistuksen, lämmityksen ja ilmastoinnin
 suunnittelussa mahdollisimman vähäiseen ympäristö-
 kuormitukseen.









 Restamax Oyj  * Lähde: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2014, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.  Vuosikertomus 2014
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40