Page 34 - Restamax vuosikertomus 2014
P. 34

YRITYSVASTUU



                – VASTUUTA IHMISISTÄ, YMPÄRISTÖSTÄ

                JA LIIKETOIMINNASTA







                MERKITTÄVÄ TYÖLLISTÄJÄ                          SOSIAALISTA, TALOUDELLISTA JA
                                                                EKOLOGISTA VASTUUTA

                Vaikka suomalaisten ravintolakulutus ja ulkona syömi-
                nen vuonna 2014 on edellisvuosiin nähden hieman   Restamaxin yhteiskuntavastuu rakentuu taloudelli-
                vähentynyt, ravintola-alan pitkän aikavälin näkymät   sesta, sosiaalisesta ja ympäristövastuusta.
                ovat suotuisat. Ravintolaruokailun trenditutkimuksen
                2014* mukaan suomalaiset ruokailevat ravintolassa   Taloudellisen vastuun lähtökohtana on kannattavan
                huomattavasti enemmän kuin kymmenen vuotta      kasvun varmistaminen nyt ja tulevaisuudessa. Menes-
                sitten. Tuolloin puolet suomalaisista ilmoitti, ettei ollut   tyminen edellyttää yritykseltä kannattavuuden lisäksi
                ruokaillut ravintolassa kertaakaan edellisen kahden   kilpailukykyä ja tehokkuutta. Yrityksen tulos on aina
                viikon aikana. Heidän osuutensa on laskenut tasai-  perustana niin omistajien tuotto-odotuksille, työpai-
                sesti tähän päivään, ja viime vuosina muutos on ollut   koille, veronmaksulle kuin yhteisön tukemiselle.
                erityisen ripeää: vuonna 2010 heidän osuutensa laski 35   Tuloksella turvataan taloudellinen hyvinvointi niin
                prosenttiin ja tänä päivänä se on enää neljännes.  omistajille, henkilöstölle, kumppaneille kuin myös
                                                                tavaroiden ja palvelujen toimittajille. Taloudellisen
                Restamax haluaa tukea yhteiskunnan kehitystä ja   vastuun kannalta merkittävässä roolissa ovat asiak-
                ravintola-alan kasvua tarjoamalla asiakkailleen   kaat, joiden hankkimat ravintolapalvelut ovat Resta-
                yksilöllisiä ravintolakonsepteja Suomen suurimmissa   maxin liiketoiminnan perusta.
                kaupungeissa ja kasvukeskuksissa. Lukuisat ravinto-
                lamme tarjoavat erilaisille kuluttajaryhmille ympäris-  Asiakaslähtöisyys on ajuri, joka ohjaa Restamaxin
                tön kokea ja jakaa elämyksiä.                   jokapäiväistä toimintaa. Asiakastyytyväisyyden
                                                                säännöllisellä kartoittamisella ja seurannalla, avoi-
                Matkailu- ja ravintola-ala on merkittävä työllistäjä   men vuoropuhelun mahdollistamisella ja helppojen
     34         Suomessa. Ala työllistää Suomessa yli 11 prosenttia   palautteenantomenetelmien tarjoamisella kehitämme                                                                                                                     35
                yksityisillä palvelualoilla työskentelevistä reilusta   toimintaamme palvelemaan asiakkaitamme entistä
                miljoonasta suomalaisesta. Ala tuo myös valtiolle   paremmin.
                verotuloja 5,2 miljardia euroa vuodessa. Heikko yleis-
                taloudellinen tilanne ja sitä myötä vähäinen kysyntä   Sosiaalinen vastuu merkitsee Restamaxille hyviä
                lisää erityisesti nuorisotyöttömyyttä, sillä toimialan   toimintatapoja suhteessa yhtiön kaikkiin sidosryh-
                työvoimasta lähes kol mannes on alle 26-vuotiaita.  miin. Kannamme vastuuta jatkuvasti kasvavan henki-
                                                                löstömme, asiakkaidemme sekä kumppaneidemme
                Restamax on yhteiskunnallisesti merkittävä työllis-  hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
                täjä, joka haluaa tukea osaltaan nuorisotyöllisyyttä ja
                tarjota työtekijöilleen entistä paremmat mahdollisuu-  Restamax harjoittaa luvanvaraista anniskelutoimin-
                det edetä uralla. Restamaxilla on vahva ravintola-alan   taa, joka on tarkkaan valvottua ja vaatii näin ollen
                osaaminen ja kokemus toimialalle tyypillisistä osa-  erityistä vastuullisuutta. Pyrimme harjoittamaan sekä
                aikaisis ta, joustavista työsuhteista. Konserni näkee-  ravintola- että henkilöstövuokrausliiketoimintaamme
                kin henkilöstövuokrausalassa suuret tulevaisuuden   kaikkien alkoholi-, anniskelu-, elintarvike- ja työeh-
                liiketoimintamahdollisuudet. Yhtiön useat ravintolat   tosopimuslakien ja määräysten sekä muiden säännös-
                eri kaupungeissa mahdollistavat sen, että samalle   ten mukaisesti.
                työntekijälle voidaan tarjota enemmän työtä eri ravin-
                toloissa. Henkilöstövuokrauspalveluilla varmistetaan   Restamax pyrkii toiminnassaan ja hankkeissaan
                henkilökunnan riittävä saatavuus myös jatkossa ja   huomioimaan myös kestävän kehityksen periaatteet
                tuetaan yhtiön kasvua.                          ja ympäristönäkökulmat. Pyrimme vähentämään
                                                                ravintoloidemme energiankulutusta muun muassa
                                                                kiinnittämällä erityishuomiota niin laitehankinnoissa
                                                                kuin tilojen, valaistuksen, lämmityksen ja ilmastoinnin
                                                                suunnittelussa mahdollisimman vähäiseen ympäristö-
                                                                kuormitukseen.









         Restamax Oyj  * Lähde: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2014, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.                                                                                                           Vuosikertomus 2014
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39