Page 9 - Restamax-vuosikertomus 2015
P. 9
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJAN
KATSAUS
Vuoden 2015 aikana tapahtuneen positiivisen tulos- Harkinnassamme on eritoten laajentuminen Pohjois-
kehityksemme myötä markkinoiden luottamus maihin, ja näistä potentiaalisimpana vaihtoehtona
konserniamme kohtaan on parantunut. Myös vahva, voidaan nähdä Ruotsi. Ruotsin markkina-alueen
noin viiden prosentin osinkotuotto antaa merkittävää houkuttelevuus piilee siinä, että ravintolaruokailu on
tukea osakkeellemme. Olemme tänä päivänä yksi alan naapurimaassamme osa normaalia kulutuskäyttäyty-
suurimpia ja kannattavimpia yhtiöitä kotimaassa. mistä ja selkeästi yleisempää kuin Suomessa. Lisäksi
Pyrimme edelleen kasvattamaan ravintolaliiketoi- maan talous on kasvussa. Ruotsin ohella katseemme
mintaamme voimakkaasti, mutta kannattavuuden on myös muiden Pohjoismaiden sekä Keski-Euroopan
ehdoilla. markkinoissa.
Olemme toimineet kotimaisilla ravintolamarkkinoilla Suomessa on noin 10 000 ravintolaa. Restamaxin
liki 20 vuotta. Vuoden 2015 lopussa otimme uuden omistuksessa niistä on yli 100. Kasvun rajat koti-
askeleen yhtiömme historiassa julkaisemalla pitkän maassa eivät näin ollen ole tulleet vastaan, vaan
aikavälin tavoitteemme, joista yksi merkittävimmistä näemme tarjonnassamme kotimaan markkinoilla
on laajentaa ravintolatoimintaamme ulkomaille. merkittävää kasvupotentiaalia. Uskomme erityisesti
yrityskauppojen avulla pystyvämme kasvattamaan
Vaikka yleinen taloudellinen tilanne on Suomessa markkinaosuuttamme kotimaassa entisestään.
ollut vaikea, olemme siitä huolimatta onnistuneet
kasvamaan kotimaassa. Uskomme, että tehokkaiden Ravintoloidemme liiketoimintamallit nojaavat vahvasti
toimintamalliemme ja konseptipohjaisen ajattelu- konseptipohjaiseen lähestymistapaan ja yksilöllisiin
tapamme ansiosta meillä on hyvät mahdollisuudet ravintolakonsepteihin, joita portfoliossamme on useita
toimia myös ulkomaan markkinoilla. kymmeniä. Emme siis usko perinteiseen ketjuajatte-
luun ja ravintoloiden monistamiseen sellaisenaan eri
Kartoitamme parhaillaan aktiivisesti eri markkinoita paikkakunnille. 9
integroituaksemme uusiin markkinoihin ulkomailla.
Samalla jatkamme Suomessa vahvaa kasvuamme niin Konseptipohjainen toimintamallimme mahdollistaa
ravintola- kuin henkilöstövuokrausliiketoiminta- nopean reagoinnin markkinoiden muutoksiin, mikä on
segmenteillä. selkeä etumme ja vahvuutemme ravintolatoimijana.
Kuuntelemme markkinaa aktiivisesti ja voimme hyvin
Haemme kansainvälistä kasvua joko yritysostoin nopeallakin aikataululla muokata vanhaa tai luoda
tai hyödyntämällä jo olemassa olevia ravintolakon- täysin uuden ravintolakonseptin tietylle markkina-
septeja. Tavoitteenamme on ensin asettua uuteen alueelle kysynnän mukaan. Mikäli ajan myötä havait-
markkinaan ja sen jälkeen hakea orgaanista kasvua semme, ettei jokin konsepti ole toimiva, voidaan se
kohdemaan sisällä. Ulkomaille laajentuminen luo muuttaa tai ajaa alas nopeallakin aikataululla.
meille mahdollisuuden viedä nykyisiä brändejämme
uusille markkina-alueille. Monet ravintolakonsep- Vuosi 2015 oli merkittävä siitäkin syystä, että yksi
timme ovat valmiiksi vientikelpoisia, ja niillä voimme strategiakautemme päättyi menestyksekkäästi.
etabloitua ulkomaille. Esimerkiksi Stefan’s Steakhouse Saavutimme vuodelle 2015 asetetut pitkän aikavälin
-konseptissa tai kauppa- ja kasvukeskuksissa toimi- tavoitteemme. Usko saavuttaa myös seuraavalle
vissa dinereissa näemme valtavan potentiaalin myös strategiakaudelle 2016 – 2018 asetetut tavoitteet,
Suomen rajojen ulkopuolella. mukaan lukien laajentuminen ulkomaille, on vahva.
Uskomme ruokaravintoloiden lisäksi peliravintoloiden
vientipotentiaaliin. Erilaisia aktiviteetteja, kuten
hohtokeilausta, biljardia tai curlingia tarjoavien ravin-
toloiden asiakaskunta on hyvin laaja. Päivällä toiminta
on enemmän lapsiperheille suunnattua, kun taas
illalla fokus on on viihdekäytössä. Lähimaissa vastaa-
vanlaisia konsepteja ei juurikaan ole, joten näemme
tämäntyyppisillä viihderavintoloilla kansainvälistä Timo Laine
kysyntää. hallituksen puheenjohtaja, Restamax Oyj
Vuosikertomus 2015