Page 9 - Restamax-vuosikertomus 2015
P. 9

HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJAN


             KATSAUS






             Vuoden 2015 aikana tapahtuneen positiivisen tulos-  Harkinnassamme on eritoten laajentuminen Pohjois-
             kehityksemme myötä markkinoiden luottamus       maihin, ja näistä potentiaalisimpana vaihtoehtona
             konserniamme kohtaan on parantunut. Myös vahva,   voidaan nähdä Ruotsi. Ruotsin markkina-alueen
             noin viiden prosentin osinkotuotto antaa merkittävää   houkuttelevuus piilee siinä, että ravintolaruokailu on
             tukea osakkeellemme. Olemme tänä päivänä yksi alan   naapurimaassamme osa normaalia kulutuskäyttäyty-
             suurimpia ja kannattavimpia yhtiöitä kotimaassa.   mistä ja selkeästi yleisempää kuin Suomessa. Lisäksi
             Pyrimme edelleen kasvattamaan ravintolaliiketoi-  maan talous on kasvussa. Ruotsin ohella katseemme
             mintaamme voimakkaasti, mutta kannattavuuden    on myös muiden Pohjoismaiden sekä Keski-Euroopan
             ehdoilla.                                       markkinoissa.

             Olemme toimineet kotimaisilla ravintolamarkkinoilla   Suomessa on noin 10 000 ravintolaa. Restamaxin
             liki 20 vuotta. Vuoden 2015 lopussa otimme uuden   omistuksessa niistä on yli 100. Kasvun rajat koti-
             askeleen yhtiömme historiassa julkaisemalla pitkän   maassa eivät näin ollen ole tulleet vastaan, vaan
             aikavälin tavoitteemme, joista yksi merkittävimmistä   näemme tarjonnassamme kotimaan markkinoilla
             on laajentaa ravintolatoimintaamme ulkomaille.   merkittävää kasvupotentiaalia. Uskomme erityisesti
                                                             yrityskauppojen avulla pystyvämme kasvattamaan
             Vaikka yleinen taloudellinen tilanne on Suomessa   markkinaosuuttamme kotimaassa entisestään.
             ollut vaikea, olemme siitä huolimatta onnistuneet
             kasvamaan kotimaassa. Uskomme, että tehokkaiden   Ravintoloidemme liiketoimintamallit nojaavat vahvasti
             toimintamalliemme ja konseptipohjaisen ajattelu-  konseptipohjaiseen lähestymistapaan ja yksilöllisiin
             tapamme ansiosta meillä on hyvät mahdollisuudet   ravintolakonsepteihin, joita portfoliossamme on useita
             toimia myös ulkomaan markkinoilla.              kymmeniä. Emme siis usko perinteiseen ketjuajatte-
                                                             luun ja ravintoloiden monistamiseen sellaisenaan eri
             Kartoitamme parhaillaan aktiivisesti eri markkinoita   paikkakunnille.                               9
             integroituaksemme uusiin markkinoihin ulkomailla.
             Samalla jatkamme Suomessa vahvaa kasvuamme niin   Konseptipohjainen toimintamallimme mahdollistaa
             ravintola- kuin henkilöstövuokrausliiketoiminta-   nopean reagoinnin markkinoiden muutoksiin, mikä on
             segmenteillä.                                   selkeä etumme ja vahvuutemme ravintolatoimijana.
                                                             Kuuntelemme markkinaa aktiivisesti ja voimme hyvin
             Haemme kansainvälistä kasvua joko yritysostoin   nopeallakin aikataululla muokata vanhaa tai luoda
             tai hyödyntämällä jo olemassa olevia ravintolakon-  täysin uuden ravintolakonseptin tietylle markkina-
             septeja. Tavoitteenamme on ensin asettua uuteen   alueelle kysynnän mukaan. Mikäli ajan myötä havait-
             markkinaan ja sen jälkeen hakea orgaanista kasvua   semme, ettei jokin konsepti ole toimiva, voidaan se
             kohdemaan sisällä. Ulkomaille laajentuminen luo   muuttaa tai ajaa alas nopeallakin aikataululla.
             meille mahdollisuuden viedä nykyisiä brändejämme
             uusille markkina-alueille. Monet ravintolakonsep-  Vuosi 2015 oli merkittävä siitäkin syystä, että yksi
             timme ovat valmiiksi vientikelpoisia, ja niillä voimme   strategiakautemme päättyi menestyksekkäästi.
             etabloitua ulkomaille. Esimerkiksi Stefan’s Steakhouse   Saavutimme vuodelle 2015 asetetut pitkän aikavälin
             -konseptissa tai kauppa- ja kasvukeskuksissa toimi-  tavoitteemme. Usko saavuttaa myös seuraavalle
             vissa dinereissa näemme valtavan potentiaalin myös   strategiakaudelle 2016 – 2018 asetetut tavoitteet,
             Suomen rajojen ulkopuolella.                    mukaan lukien laajentuminen ulkomaille, on vahva.

             Uskomme ruokaravintoloiden lisäksi peliravintoloiden
             vientipotentiaaliin. Erilaisia aktiviteetteja, kuten
             hohtokeilausta, biljardia tai curlingia tarjoavien ravin-
             toloiden asiakaskunta on hyvin laaja. Päivällä toiminta
             on enemmän lapsiperheille suunnattua, kun taas
             illalla fokus on on viihdekäytössä. Lähimaissa vastaa-
             vanlaisia konsepteja ei juurikaan ole, joten näemme
             tämäntyyppisillä viihderavintoloilla kansainvälistä   Timo Laine
             kysyntää.                                       hallituksen puheenjohtaja, Restamax Oyj






                                                                                                   Vuosikertomus 2015
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14