Page 38 - NoHo Oyj vuosikertomus 2018
P. 38

38                                                                                                                                                                                                                                  39




          MARKKINATILANNE








          RAVINTOLA-ALAN NÄKYMÄT MYÖNTEISET                 Vuonna 2018 majoitus- ja ravintola-alan liikevaihto                       en ravintoloiden myynti piristyi, ja liikevaihdon kasvuvauhti   Royal Ravintoloiden ja Restamaxin yhdistymisen myötä
                                                            kasvoi 4,5 prosenttia . Alan liikevaihdon kasvu siis jatkui,              kiihtyi edellisvuoden 2,3 prosentista 5,7 prosenttiin .  NoHo Partnersin portfolio kattaa kotimaassa maantieteel-
          Ravintola-alan näkymät ovat kehittyneet edelleen   mutta kasvun vauhti hieman hidastui . Aiempien vuo-                                                                         lisesti ja asiakassegmenteittäin kiinnostavimmat ja kas-
          myönteisesti . Vaikka alkoholijuomaveron muutos vuoden   sien kasvu oli 3,1 prosenttia vuonna 2015, 4,9 prosenttia          Ravintoloiden liikevaihdon kasvu Suomessa heijastelee   vavimmat markkinat . Vuonna 2018 NoHo Partners rakensi
          alussa näkyi anniskelumyynnin laskuna kesän alkuun   vuonna 2016 ja 6,5 prosenttia vuonna 2017 . Elinkeinoelä-              kuluttajien yleistä näkemystä oman taloutensa tilasta .   tulevaisuuden kasvua keskittymällä ydinliiketoimintaansa
          asti, lämmin kesä suosi terassiravintoloita ja pikkujou-  män keskusliiton julkaiseman palveluyritysten luottamu-           Alkuvuodesta 2018 mittaushistorian korkeimman tulok-  ja myynnin vahvistamiseen sekä lopettamalla yksiköitä,
          lukauden myyntiä vauhdittivat ennätyssuuret veron-  sindikaattorin saldoluku kohosi maaliskuussa 2018 huip-                 sen saavuttanut kuluttajien luottamusindikaattori heik-  jotka eivät olleet markkinoilla kilpailukykyisiä . Saneerauk-
          palautukset sekä yritysten hyvä taloudellinen tilanne .   pulukemaan +29 ja laski vuoden loppua kohti +13:een,              keni vuoden loppua kohti, mutta ylitti vielä loppuvuo-  sen myötä suljettiin yhteensä 23 ravintolayksikköä .
          Ravintoloiden myynnissä näkyi kuluttajien ostovoiman   päätyen täten lähelle pitkäaikaista keskiarvotasoa .                 destakin indikaattorin pitkän ajan keskiarvon . Kaikkiaan
          paraneminen ja ulkona syömisen suosion jatkuva kasvu .                                                                      talouden suhdanteet ovat vahvistuneet, mutta vuotta
          Ravintolaruokailu tavanomaistuu: vuonna 1997 57 % suo-  Kasvun ajureina toimivat pikaruokaravintolat, joissa ravin-         2017 hitaammin . Suomen BKT jatkoi selvästi kasvuaan
          malaisista ei käynyt ravintolassa kertaakaan kahden vii-  toloiden liikevaihto kasvoi 9,1 prosenttia ja oli edellisvuo-     kolmannen vuoden peräkkäin . Vuonna 2018 kasvua oli
          kon aikana . Vuonna 2018 vastaava osuus oli enää 21 % .  den tavoin ravintolatoimialoista nopeinta . Liikenneasemi-         2,3 prosenttia .





          Suotuisat markkinakasvua tukevat trendit






          SUOMALAISEN RAVINTOLAMARKKINAN YLEISKUVA                                                                                    RAVINTOLOIDEN LIIKEVAIHTO KASVAA

          Markkinan koko (2017)                      Markkinakasvu vuodessa                                                                          2016                             2017                            2018
          n. EUR 5 MRD                               n. 4 %
                                                                                                                                                                                     8,2 %                            9,1 %
                                                                                                                                                     6,8 %
                                                                                                                                                                             5,7 %                            5 %
         RAVINTOLAPALVELUIDEN KULUTUS LISÄÄNTYY                                                                                              3,6 %
                                                                                                                                                                                              2,1 %                            1,6 %
         Ravintola- ja ateriapalvelujen kulutus (MRD EUR)

                                                      +41 % p .a .                       6,7       7,0                                                       -2,5 %
                                   5,9        6,1        6,1        6,2       6,4                                                             Anniskeluravintolat     Pikaruokaravintolat    Henkilöstöravintolat
              5,3        5,5




             2009       2010       2011       2012      2013       2014       2015       2016      2017                               MARKKINA ON EDELLEEN FRAGMENTOITUNUT

                                                                                                                                      Ravintola-alan liikevaihto Suomessa yrityksen koon mukaan (MRD EUR)
         ULKONA SYÖMINEN LISÄÄNTYY                                                                                                                                                                                            5,3

         Niiden vastaajien osuus, jotka ovat syöneet ulkona viimeisen 2 viikon aikana                                                       4,6             4,6             4,7              4,7              5,0             1,4
                                                                                                                                            1,2             1,1             1,1               1,1             1,3
                                                                          76 %             77 %    79 %
                                                                                   67 %                                                     3,4             3,5             3,6              3,7              3,7             4,0
                                                                  65 %
                                       60 %
                                                55 %     56 %
                              49 %                                                                                                          2012            2013            2014             2015            2016             2017
            43 %     43 %
            1998     2000     2002     2004     2006     2008    2010     2012     2014    2016     2018                                    Suuryritykset        Pienet ja keskisuuret yritykset
         Lähteet: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2018, Matkailu- ja Ravintolapalvelu MaRa ry, Tilastokeskus
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43