Page 39 - NoHo Oyj vuosikertomus 2018
P. 39

38                                                                                                               39




 MARKKINATILANNE








 RAVINTOLA-ALAN NÄKYMÄT MYÖNTEISET  Vuonna 2018 majoitus- ja ravintola-alan liikevaihto   en ravintoloiden myynti piristyi, ja liikevaihdon kasvuvauhti   Royal Ravintoloiden ja Restamaxin yhdistymisen myötä
    kasvoi 4,5 prosenttia . Alan liikevaihdon kasvu siis jatkui,   kiihtyi edellisvuoden 2,3 prosentista 5,7 prosenttiin .  NoHo Partnersin portfolio kattaa kotimaassa maantieteel-
 Ravintola-alan näkymät ovat kehittyneet edelleen   mutta kasvun vauhti hieman hidastui . Aiempien vuo-      lisesti ja asiakassegmenteittäin kiinnostavimmat ja kas-
 myönteisesti . Vaikka alkoholijuomaveron muutos vuoden   sien kasvu oli 3,1 prosenttia vuonna 2015, 4,9 prosenttia   Ravintoloiden liikevaihdon kasvu Suomessa heijastelee   vavimmat markkinat . Vuonna 2018 NoHo Partners rakensi
 alussa näkyi anniskelumyynnin laskuna kesän alkuun   vuonna 2016 ja 6,5 prosenttia vuonna 2017 . Elinkeinoelä-  kuluttajien yleistä näkemystä oman taloutensa tilasta .   tulevaisuuden kasvua keskittymällä ydinliiketoimintaansa
 asti, lämmin kesä suosi terassiravintoloita ja pikkujou-  män keskusliiton julkaiseman palveluyritysten luottamu-  Alkuvuodesta 2018 mittaushistorian korkeimman tulok-  ja myynnin vahvistamiseen sekä lopettamalla yksiköitä,
 lukauden myyntiä vauhdittivat ennätyssuuret veron-  sindikaattorin saldoluku kohosi maaliskuussa 2018 huip-  sen saavuttanut kuluttajien luottamusindikaattori heik-  jotka eivät olleet markkinoilla kilpailukykyisiä . Saneerauk-
 palautukset sekä yritysten hyvä taloudellinen tilanne .   pulukemaan +29 ja laski vuoden loppua kohti +13:een,   keni vuoden loppua kohti, mutta ylitti vielä loppuvuo-  sen myötä suljettiin yhteensä 23 ravintolayksikköä .
 Ravintoloiden myynnissä näkyi kuluttajien ostovoiman   päätyen täten lähelle pitkäaikaista keskiarvotasoa .  destakin indikaattorin pitkän ajan keskiarvon . Kaikkiaan
 paraneminen ja ulkona syömisen suosion jatkuva kasvu .      talouden suhdanteet ovat vahvistuneet, mutta vuotta
 Ravintolaruokailu tavanomaistuu: vuonna 1997 57 % suo-  Kasvun ajureina toimivat pikaruokaravintolat, joissa ravin-  2017 hitaammin . Suomen BKT jatkoi selvästi kasvuaan
 malaisista ei käynyt ravintolassa kertaakaan kahden vii-  toloiden liikevaihto kasvoi 9,1 prosenttia ja oli edellisvuo-  kolmannen vuoden peräkkäin . Vuonna 2018 kasvua oli
 kon aikana . Vuonna 2018 vastaava osuus oli enää 21 % .  den tavoin ravintolatoimialoista nopeinta . Liikenneasemi-  2,3 prosenttia .





 Suotuisat markkinakasvua tukevat trendit






 SUOMALAISEN RAVINTOLAMARKKINAN YLEISKUVA  RAVINTOLOIDEN LIIKEVAIHTO KASVAA

 Markkinan koko (2017)   Markkinakasvu vuodessa  2016          2017                            2018
 n. EUR 5 MRD  n. 4 %
                                                              8,2 %                            9,1 %
                              6,8 %
                                                      5,7 %                            5 %
 RAVINTOLAPALVELUIDEN KULUTUS LISÄÄNTYY  3,6 %
                                                                       2,1 %                            1,6 %
 Ravintola- ja ateriapalvelujen kulutus (MRD EUR)

 +41 % p .a .  6,7  7,0               -2,5 %
 5,9  6,1  6,1  6,2  6,4  Anniskeluravintolat  Pikaruokaravintolat    Henkilöstöravintolat
 5,3  5,5




 2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  MARKKINA ON EDELLEEN FRAGMENTOITUNUT

               Ravintola-alan liikevaihto Suomessa yrityksen koon mukaan (MRD EUR)
 ULKONA SYÖMINEN LISÄÄNTYY                                                                             5,3

 Niiden vastaajien osuus, jotka ovat syöneet ulkona viimeisen 2 viikon aikana  4,6  4,6  4,7  4,7  5,0  1,4
                     1,2             1,1             1,1               1,1             1,3
 76 %  77 %  79 %
 67 %                3,4             3,5             3,6              3,7              3,7             4,0
 65 %
 60 %
 55 %  56 %
 49 %                2012            2013           2014              2015            2016             2017
 43 %  43 %
 1998  2000  2002  2004  2006  2008  2010  2012  2014  2016  2018  Suuryritykset  Pienet ja keskisuuret yritykset
 Lähteet: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2018, Matkailu- ja Ravintolapalvelu MaRa ry, Tilastokeskus
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44