Page 39 - NoHo Oyj vuosikertomus 2018
P. 39
38 39
MARKKINATILANNE
RAVINTOLA-ALAN NÄKYMÄT MYÖNTEISET Vuonna 2018 majoitus- ja ravintola-alan liikevaihto en ravintoloiden myynti piristyi, ja liikevaihdon kasvuvauhti Royal Ravintoloiden ja Restamaxin yhdistymisen myötä
kasvoi 4,5 prosenttia . Alan liikevaihdon kasvu siis jatkui, kiihtyi edellisvuoden 2,3 prosentista 5,7 prosenttiin . NoHo Partnersin portfolio kattaa kotimaassa maantieteel-
Ravintola-alan näkymät ovat kehittyneet edelleen mutta kasvun vauhti hieman hidastui . Aiempien vuo- lisesti ja asiakassegmenteittäin kiinnostavimmat ja kas-
myönteisesti . Vaikka alkoholijuomaveron muutos vuoden sien kasvu oli 3,1 prosenttia vuonna 2015, 4,9 prosenttia Ravintoloiden liikevaihdon kasvu Suomessa heijastelee vavimmat markkinat . Vuonna 2018 NoHo Partners rakensi
alussa näkyi anniskelumyynnin laskuna kesän alkuun vuonna 2016 ja 6,5 prosenttia vuonna 2017 . Elinkeinoelä- kuluttajien yleistä näkemystä oman taloutensa tilasta . tulevaisuuden kasvua keskittymällä ydinliiketoimintaansa
asti, lämmin kesä suosi terassiravintoloita ja pikkujou- män keskusliiton julkaiseman palveluyritysten luottamu- Alkuvuodesta 2018 mittaushistorian korkeimman tulok- ja myynnin vahvistamiseen sekä lopettamalla yksiköitä,
lukauden myyntiä vauhdittivat ennätyssuuret veron- sindikaattorin saldoluku kohosi maaliskuussa 2018 huip- sen saavuttanut kuluttajien luottamusindikaattori heik- jotka eivät olleet markkinoilla kilpailukykyisiä . Saneerauk-
palautukset sekä yritysten hyvä taloudellinen tilanne . pulukemaan +29 ja laski vuoden loppua kohti +13:een, keni vuoden loppua kohti, mutta ylitti vielä loppuvuo- sen myötä suljettiin yhteensä 23 ravintolayksikköä .
Ravintoloiden myynnissä näkyi kuluttajien ostovoiman päätyen täten lähelle pitkäaikaista keskiarvotasoa . destakin indikaattorin pitkän ajan keskiarvon . Kaikkiaan
paraneminen ja ulkona syömisen suosion jatkuva kasvu . talouden suhdanteet ovat vahvistuneet, mutta vuotta
Ravintolaruokailu tavanomaistuu: vuonna 1997 57 % suo- Kasvun ajureina toimivat pikaruokaravintolat, joissa ravin- 2017 hitaammin . Suomen BKT jatkoi selvästi kasvuaan
malaisista ei käynyt ravintolassa kertaakaan kahden vii- toloiden liikevaihto kasvoi 9,1 prosenttia ja oli edellisvuo- kolmannen vuoden peräkkäin . Vuonna 2018 kasvua oli
kon aikana . Vuonna 2018 vastaava osuus oli enää 21 % . den tavoin ravintolatoimialoista nopeinta . Liikenneasemi- 2,3 prosenttia .
Suotuisat markkinakasvua tukevat trendit
SUOMALAISEN RAVINTOLAMARKKINAN YLEISKUVA RAVINTOLOIDEN LIIKEVAIHTO KASVAA
Markkinan koko (2017) Markkinakasvu vuodessa 2016 2017 2018
n. EUR 5 MRD n. 4 %
8,2 % 9,1 %
6,8 %
5,7 % 5 %
RAVINTOLAPALVELUIDEN KULUTUS LISÄÄNTYY 3,6 %
2,1 % 1,6 %
Ravintola- ja ateriapalvelujen kulutus (MRD EUR)
+41 % p .a . 6,7 7,0 -2,5 %
5,9 6,1 6,1 6,2 6,4 Anniskeluravintolat Pikaruokaravintolat Henkilöstöravintolat
5,3 5,5
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 MARKKINA ON EDELLEEN FRAGMENTOITUNUT
Ravintola-alan liikevaihto Suomessa yrityksen koon mukaan (MRD EUR)
ULKONA SYÖMINEN LISÄÄNTYY 5,3
Niiden vastaajien osuus, jotka ovat syöneet ulkona viimeisen 2 viikon aikana 4,6 4,6 4,7 4,7 5,0 1,4
1,2 1,1 1,1 1,1 1,3
76 % 77 % 79 %
67 % 3,4 3,5 3,6 3,7 3,7 4,0
65 %
60 %
55 % 56 %
49 % 2012 2013 2014 2015 2016 2017
43 % 43 %
1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 Suuryritykset Pienet ja keskisuuret yritykset
Lähteet: Ravintolaruokailun trenditutkimus 2018, Matkailu- ja Ravintolapalvelu MaRa ry, Tilastokeskus