Page 22 - Restamax vuosikertomus 2014
P. 22
STRATEGIA MARKKINATILANNE
Ravintolatoimiala
22 23
Restamax toimii Suomessa ravintolamarkkinoilla, Talouden arvioidaan kääntyvän hitaaseen kasvuun
joiden kokonaisarvo on nykyään noin viisi miljardia viennin vauhdittumisen myötä vuoden 2015 lopulla.
Restamax on kasvanut koko historiansa ajan voimak- Kysyntään mukautuva toimintamalli mahdollistaa euroa. Vuonna 2014 (tammi–joulukuussa) anniskelu- Muita positiivisia näkymiä ovat edustuskulujen vero-
kaasti. Restamax Oyj:n strategia perustuu kannat- yhtiölle suuret kohdemarkkinat ja edellytykset kasvaa ravintoloiden liikevaihto kasvoi 1,2 prosenttia. Vuonna vähennysoikeuden osittainen palauttaminen vuoden
tavalle kasvulle, jota haetaan Suomen suurimmista sekä uusille toiminta-alueille että paikallisesti niissä 2013 alan liikevaihdon kasvu oli 1,6 prosenttia. 2015 alusta lähtien, jonka mukaan yritykset voivat
kaupungeista ja vetovoimaisimmista kauppakeskuk- kaupungeissa, joissa yhtiöllä on jo toimintaa. Kasvun vähentää 50 % edustuskuluista tuloverotuksessaan.
sista sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. perustana toimivat aktiivinen tuotekehitys ja inno- Vaikka vuonna 2014 ala oli lievästi laskusuhdanteinen, Päätös tukee matkailu- ja ravintola-alan palvelujen
vointi, ammattitaitoinen henkilökunta ja kokenut pitkässä juoksussa matkailu- ja ravintola-ala nähdään kysyntää, lisää työllisyyttä ja tuo verotuloja valtiolle.
Orgaanisen kasvustrategian pohjana on sekä laajen- johto, toimipistetasolle jalkautettu operatiivinen kasvavana toimialana. Kotimaan matkailun ja turismin
tuminen uusiin kaupunkeihin että toisaalta jo luodun tulosvastuu sekä toiminnan reaaliaikainen ohjaus ja lisääntyminen, kaupungistuminen ja yksihenkisten Henkilöstövuokraustoimiala
toimipisteverkoston kasvattaminen nykyisissä seuranta. asuntokuntien lukumäärän kasvu sekä kuluttajatot-
kaupungeissa. tumusten muutos ovat keskeisiä syitä, joiden johdosta Henkilöstöpalvelualan markkinan kokonaisarvo
Ostotoiminnan keskittäminen sekä henkilöstö- ravintolamarkkinan kasvu on ollut hieman BKT:n Suomessa on noin 1,5 miljardia euroa ja alan koko-
Myös yritysostot ovat keskeinen osa kasvustrategiaa. resurssien ja tavaralogistiikan hallinta ovat merkittä- kasvua voimakkaampaa. naisliikevaihto oli vuonna 2014 890,9 miljoonaa euroa.
Yritysostoilla tavoitellaan joko uutta liiketoiminta- viä Restamaxin kannattavuuden ajureita. Toiminnan Henkilöstöpalvelualan tulevaisuus näyttääkin varsin
paikkaa tai täydentäviä ravintolakonsepteja. Kasvun ja tehostamiseksi paikallisesti Restamax pyrkii perus- Anniskeluravintoloiden myynti laski vuonna 2014 valoisalta; sen liikevaihdon odotetaan kasvavan 7,7
kannattavuuden takana on päämäärätietoinen, syste- tamaan kullekin toimintapaikkakunnalle useampia ennakkotiedon mukaan 3,0 prosenttia, alkoholin prosenttia vuoden 2015 ensimmäisen puolikkaan
maattinen ja tulosorientoitunut kehitystyö. Yhtiön yhtiön ravintoloita ja konsepteja. Tällöin Restamax myynti laski noin 5 prosenttia ja myös ruokamyynti aikana.
voimavarana on myös vankka alan osaaminen sekä pystyy sekä tarjoamaan kattavamman tarjonnan laski (tammi – syyskuussa 2014).
vahva näkemys ravintolatoimialasta. asiakkailleen että tehostamaan toimintaansa paikal- Henkilöstövuokrauspalveluiden liikevaihto oli vuoden
lisesti esimerkiksi markkinoinnin, hankintojen ja Vaikka vuoden 2014 yleistaloudellinen tilanne oli 2014 heinä–joulukuussa 356,55 miljoonaa euroa. Liike-
Restamaxin toimintamalli perustuu konseptipohjai- henkilöstöhallinnon suhteen. haastava, Restamax pystyi ylläpitämään hyvän vaihto kasvoi vuoden 2014 ensimmäiseen puolikkaa-
seen lähestymistapaan, jonka taustalla toimii tehokas kannattavuustason, joka on selkeästi toimialan seen nähden jopa 17,2 prosenttia. HoReCa-alan osuus
hallinto ja toiminnanohjaus. Restamaxin toimin- Henkilöstövuokraustoimintojen osto ja sitä myötä keskimääräisen kannattavuuden yläpuolella. tästä oli 47,61 miljoonaa euroa. Palveluryhmän koko
tamallissa pyritään tarjoamaan joustavasti erilaisia uuden liiketoimintasegmentin liittäminen osaksi vuoden 2014 liikevaihto oli yhteensä 660,85 miljoonaa
ravintolakonsepteja vastaamaan paikallista kysyntää Restamaxin liiketoimintaa tukee vahvasti konsernin euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna koko alan liike-
ja tilatarjontaa ja samalla välttämään ketjumaisuutta. kasvustrategiaa. vaihdon kasvu oli noin 7,8 prosenttia.
Restamax Oyj Lähteet: Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n suhdannekatsaus 02/14, Vuosikertomus 2014
Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL, Liikevaihtotiedustelu joulukuu 2014