Page 22 - Restamax vuosikertomus 2014
P. 22

STRATEGIA                                                                                                           MARKKINATILANNE



                                                                                                                                    Ravintolatoimiala
     22                                                                                                                                                                                                                                  23
                                                                                                                                    Restamax toimii Suomessa ravintolamarkkinoilla,   Talouden arvioidaan kääntyvän hitaaseen kasvuun
                                                                                                                                    joiden kokonaisarvo on nykyään noin viisi miljardia   viennin vauhdittumisen myötä vuoden 2015 lopulla.
                Restamax on kasvanut koko historiansa ajan voimak-  Kysyntään mukautuva toimintamalli mahdollistaa                  euroa. Vuonna 2014 (tammi–joulukuussa) anniskelu-  Muita positiivisia näkymiä ovat edustuskulujen vero-
                kaasti. Restamax Oyj:n strategia perustuu kannat-  yhtiölle suuret kohdemarkkinat ja edellytykset kasvaa            ravintoloiden liikevaihto kasvoi 1,2 prosenttia. Vuonna   vähennysoikeuden osittainen palauttaminen vuoden
                tavalle kasvulle, jota haetaan Suomen suurimmista   sekä uusille toiminta-alueille että paikallisesti niissä        2013 alan liikevaihdon kasvu oli 1,6 prosenttia.  2015 alusta lähtien, jonka mukaan yritykset voivat
                kaupungeista ja vetovoimaisimmista kauppakeskuk-  kaupungeissa, joissa yhtiöllä on jo toimintaa. Kasvun                                                             vähentää 50 % edustuskuluista tuloverotuksessaan.
                sista sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta.  perustana toimivat aktiivinen tuotekehitys ja inno-             Vaikka vuonna 2014 ala oli lievästi laskusuhdanteinen,   Päätös tukee matkailu- ja ravintola-alan palvelujen
                                                                vointi, ammattitaitoinen henkilökunta ja kokenut                    pitkässä juoksussa matkailu- ja ravintola-ala nähdään   kysyntää, lisää työllisyyttä ja tuo verotuloja valtiolle.
                Orgaanisen kasvustrategian pohjana on sekä laajen-  johto, toimipistetasolle jalkautettu operatiivinen              kasvavana toimialana. Kotimaan matkailun ja turismin
                tuminen uusiin kaupunkeihin että toisaalta jo luodun   tulosvastuu sekä toiminnan reaaliaikainen ohjaus ja          lisääntyminen, kaupungistuminen ja yksihenkisten   Henkilöstövuokraustoimiala
                toimipisteverkoston kasvattaminen nykyisissä    seuranta.                                                           asuntokuntien lukumäärän kasvu sekä kuluttajatot-
                kaupungeissa.                                                                                                       tumusten muutos ovat keskeisiä syitä, joiden johdosta   Henkilöstöpalvelualan markkinan kokonaisarvo
                                                                Ostotoiminnan keskittäminen sekä henkilöstö-                        ravintolamarkkinan kasvu on ollut hieman BKT:n   Suomessa on noin 1,5 miljardia euroa ja alan koko-
                Myös yritysostot ovat keskeinen osa kasvustrategiaa.   resurssien ja tavaralogistiikan hallinta ovat merkittä-      kasvua voimakkaampaa.                           naisliikevaihto oli vuonna 2014 890,9 miljoonaa euroa.
                Yritysostoilla tavoitellaan joko uutta liiketoiminta-  viä Restamaxin kannattavuuden ajureita. Toiminnan                                                            Henkilöstöpalvelualan tulevaisuus näyttääkin varsin
                paikkaa tai täydentäviä ravintolakonsepteja. Kasvun ja   tehostamiseksi paikallisesti Restamax pyrkii perus-        Anniskeluravintoloiden myynti laski vuonna 2014   valoisalta; sen liikevaihdon odotetaan kasvavan 7,7
                kannattavuuden takana on päämäärätietoinen, syste-  tamaan kullekin toimintapaikkakunnalle useampia                 ennakkotiedon mukaan 3,0 prosenttia, alkoholin   prosenttia vuoden 2015 ensimmäisen puolikkaan
                maattinen ja tulosorientoitunut kehitystyö. Yhtiön   yhtiön ravintoloita ja konsepteja. Tällöin Restamax            myynti laski noin 5 prosenttia ja myös ruokamyynti   aikana.
                voimavarana on myös vankka alan osaaminen sekä   pystyy sekä tarjoamaan kattavamman tarjonnan                       laski (tammi – syyskuussa 2014).
                vahva näkemys ravintolatoimialasta.             asiakkailleen että tehostamaan toimintaansa paikal-                                                                 Henkilöstövuokrauspalveluiden liikevaihto oli vuoden
                                                                lisesti esimerkiksi markkinoinnin, hankintojen ja                   Vaikka vuoden 2014 yleistaloudellinen tilanne oli   2014 heinä–joulukuussa 356,55 miljoonaa euroa. Liike-
                Restamaxin toimintamalli perustuu konseptipohjai-  henkilöstöhallinnon suhteen.                                     haastava, Restamax pystyi ylläpitämään hyvän    vaihto kasvoi vuoden 2014 ensimmäiseen puolikkaa-
                seen lähestymistapaan, jonka taustalla toimii tehokas                                                               kannattavuustason, joka on selkeästi toimialan   seen nähden jopa 17,2 prosenttia. HoReCa-alan osuus
                hallinto ja toiminnanohjaus. Restamaxin toimin-  Henkilöstövuokraustoimintojen osto ja sitä myötä                   keskimääräisen kannattavuuden yläpuolella.      tästä oli 47,61 miljoonaa euroa. Palveluryhmän koko
                tamallissa pyritään tarjoamaan joustavasti erilaisia   uuden liiketoimintasegmentin liittäminen osaksi                                                              vuoden 2014 liikevaihto oli yhteensä 660,85 miljoonaa
                ravintolakonsepteja vastaamaan paikallista kysyntää   Restamaxin liiketoimintaa tukee vahvasti konsernin                                                            euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna koko alan liike-
                ja tilatarjontaa ja samalla välttämään ketjumaisuutta.  kasvustrategiaa.                                                                                            vaihdon kasvu oli noin 7,8 prosenttia.






         Restamax Oyj                                                                                                               Lähteet: Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n suhdannekatsaus 02/14,              Vuosikertomus 2014
                                                                                                                                    Henkilöstöpalveluyritysten liitto HPL, Liikevaihtotiedustelu joulukuu 2014
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27