Page 83 - Restamax vuosikertomus 2016
P. 83

Luottoriski

             Konsernin toimintatapa määrittelee asiakkaiden vastapuolten luottokelpoisuusvaatimukset. Konsernissa pääasiallinen
             maksutapa  on  käteiskauppa.  Henkilöstövuokraussegmentin  liiketoiminta  perustuu  laskutusmyyntiin.  Luottoriskin
             hallinta ja luotonvalvonta on keskitetty konsernin talousjohdolle.

             Ravintolasegmentin saamisten osalta konsernilla ei ole olennaista luottoriskikeskittymää, sillä saamiset muodostuvat
             useista eristä. Ravintolasegmentin myynti- ja muihin saamisiin liittyviä riskejä minimoidaan lyhyillä maksuajoilla,
             myyntisaatavien asiakaskohtaisella seurannalla ja tehokkailla perintätoimilla.

             Henkilöstövuokraussegmenttiin  liittyy  sen  liiketoiminnan  luonteeseen  ja  toimialalle  tavanomainen  luottotappioriski
             myyntisaamisten osalta. Lisäksi henkilöstövuokraussegmentin tietyille suurille asiakkaille on maksettu markkinointi-
             tukea, jonka ansainta perustuu asiakkaiden tuleviin ostoihin ja niistä syntyvien myyntisaatavien maksuihin. Henkilöstö-
             vuokraussegmentissä tiettyjen suurten asiakkuuksien myyntisaatavat ja markkinointituet yhdessä muodostavat konser-
             nille  merkittäviä  luottoriskikeskittymiä.  Henkilöstövuokraussegmentin  myynti-  ja  muihin saamisiin  liittyviä  riskejä
             pyritään minimoimaan saatavien maksuajoilla, myyntisaatavien asiakaskohtaisella seurannalla, tehokkailla perintätoi-
             milla ja asiakkaiden luottokelpoisuusvaatimusten tarkistamisella sekä osittain myös erilaisilla vakuusjärjestelyillä.

             Henkilöstövuokraustoiminta voi lisätä konsernin luottotappioita tai tarvetta luottotappiovarauksille.
             Saamisten ikäjakauma on esitetty liitetiedossa 13, Saamiset.

             Tilikauden aikana konsernilla oli tulosvaikutteisesti kirjattuja luottotappioita 72,1 tuhatta euroa (2016) ja
             477,3 tuhatta euroa (2015).
             Pääoman hallinta

             Konsernin pääoman hallinnan (oma vs. vieras pääoma) pyrkimyksenä on optimaalisen pääomarakenteen avulla tukea
             liiketoimintaa varmistamalla normaalit toimintaedellytykset ja kasvattaa omistaja-arvoa pitkällä aikavälillä. Pääomara-
             kenteeseen vaikutetaan pääasiassa osingonjaon, pääomalainojen ja osakeantien kautta. Konserni voi myös päättää omai-
             suuserien myynneistä velkojen vähentämiseksi. Pääomana hallinnoidaan konsernitaseen osoittamaa omaa pääomaa.
             Optimaalinen pääomarakenne takaa myös pienemmät pääoman kustannukset.

             Konsernin nettovelkaantumisasteet olivat seuraavat:


              Milj. euroa                                                            2016             2015
              Korolliset velat                                                     32 562,9          31 598,1
              Korolliset saamiset                                                    -125,3           -150,3
              Rahavarat                                                             -1 871,1         -2 135,1
              Nettovelat                                                           30 566,5         29 312,7
              Oma pääoma yhteensä                                                  43 961,8         40 043,4
              Nettovelkaantumisaste                                                  69,1 %          73,2 %






























                                                                                         KONSERNITILINPÄÄTÖS      83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88