Page 58 - NoHo Oyj vuosikertomus 2018
P. 58

58                                                                                                                                                                                                                                  59




          YRITYSVASTUU – VASTUUTA KAIKILLA

          LIIKETOIMINNAN OSA-ALUEILLA                                                                                                 Asiakastyytyväisyys ja toimialojen kehittäminen    den 2019 aikana . Ravintolasegmenttimme ruokahävikki
                                                                                                                                      Asiakaslähtöisyys ja elämysten tarjoaminen ohjaavat
                                                                                                                                                                                         on vuodessa arviolta 0,2–0,3 % liikevaihdosta, pyrimme
                                                                                                                                      jokapäiväistä toimintaamme . Asiakastyytyväisyyden   minimoimaan hävikkiä erilaisin toimenpitein . Vuonna
                                                                                                                                      säännöllisellä kartoittamisella ja seurannalla pystymme   2018 kiinnitimme ravintoloissamme huomiota myös pais-
                                                                                                                                      palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin . Laaja   toöljyjen ja rasvojen entistä keskitetympään jatkojalos-
                                                                                                                                      brändiportfoliomme on suunniteltu niin, että pystymme   tamiseen .
                                                                                                                                      tarjoamaan kiinnostavia palveluita asiakkaillemme lä-
                                                                                                                                      hes koko vuorokauden ajan ja vastaamaan yhä lisään-  Ruoan laatu, alkuperä ja jäljitettävyys ovat meille
                                                                                                                                      tyvään ravintolapalveluiden kysyntään .            tärkeä asia . Teemme yhteistyötä ainoastaan tarkkaan
                                                                                                                                                                                         valikoitujen ja luotettavien kumppanien ja tavarantoi-
                                                                                                                                      Tilanteesta riippuen asiakkaamme voi valita monipuo-  mittajien kanssa, jotka jakavat kanssamme vastuulliset
                                                                                                                                      lisesta ravintolatarjonnastamme esimerkiksi nopean   arvot: ruokapuolen raaka-aineista yli 90 % tulee vaki-
                                                                                                                                      ja herkullisen ruokailun fast casual -yksiköissämme tai   tuisilta kumppaneiltamme – juomatuotteissa vastaava
                                                                                                                                      pitkän illallisen ruokaravintoloissamme . Kunkin asiakas-  luku on jopa 95 % .
          NoHo Partners pyrkii kaikessa toiminnassaan huomi-  kumppaneille sekä tavaroiden ja palvelujen toimittajille .              segmentin tarpeet ja toiveet huomioidaan aina ravin-
          oimaan kestävän kehityksen periaatteet . Vastuulliset                                                                       tolatarjonnassa ja niiden markkinoinnissa . Keräämme   Painotamme kaikissa hankinnoissamme kotimaisia ja
          toimintatavat, lakien noudattaminen sekä läpinäkyvä   SOSIAALINEN VASTUU                                                    aktiivisesti palautetta ravintoloissamme ja kannustam-  satokauden ajankohtaisia raaka-aineita . Näiden lisäksi
          raportointi ja hallintoperiaatteet ovat liiketoimintamme                                                                    me henkilöstöämme yhä parempaan asiakaspalveluun .   suosimme paikallisia pientoimijoita, jotta voimme tar-
          kulmakiviä .                                      Sosiaalinen vastuu tarkoittaa hyviä toimintatapoja                        Toteutamme myös sisäisen toiminnan, kuten asiakas-  jota asiakkaillemme kunkin lähialueen erikoisuuksia ja
                                                            suhteessa yhtiömme kaikkiin sidosryhmiin: henkilöstöön,                   palvelun, auditointia ja kehitämme palautejärjestelmiä   kilpailukykyisen hintatason . Myös kaikki kansainväliset
          Yhtiömme harjoittaa luvanvaraista anniskelutoimintaa,   asiakkaisiin ja kumppaneihin .                                      palvelun laadun varmistamiseksi .                  yhteistyökumppanimme ovat laatuauditoituja . Ravinto-
          joka on tarkkaan valvottua ja vaatii näin ollen erityistä                                                                                                                      loissamme käytetty siipikarja on suurilta osin kotimaista
          vastuullisuutta . Molemmat liiketoimintasegmenttimme,   Työhyvinvointi                                                      Seuraamme kansainvälisiä markkinoita, alan trendejä ja   ja punainen liha suomalaista tai EU:n alueelta .
          ravintola ja henkilöstövuokraus, toimivat kaikkien alko-  Tavoitteemme on olla ravintola-alan paras työnantaja              luomme uusia ravintolakonsepteja kuluttajien tarpeita
          holi-, anniskelu-, elintarvike- ja työehtosopimuslakien ja   ja tämän toteutumiseksi olemme aloittaneet yhteisen            kuunnellen .                                       SMILE HENKILÖSTÖPALVELUT KEHITTÄMÄSSÄ
          määräysten sekä muiden säännösten mukaisesti .    yrityskulttuurin ja toimintatapojen luomisen . Haluamme                                                                      SUOMALAISTA TYÖELÄMÄÄ
                                                            tarjota henkilöstöllemme yhtäläiset mahdollisuudet,                       EKOLOGINEN VASTUU
          Haluamme osaltamme edistää ravintola- ja henkilös-  hyvät työolot ja tasa-arvoisen kohtelun . Olemme ai-                                                                       Henkilöstövuokraussegmentillämme on suurena toimi-
          tövuokraustoimialan positiivista kehitystä ja vastuullisia   dosti kiinnostuneita henkilöstömme hyvinvoinnista ja           Yli 200 ravintolamme myötä ekologisen vastuun      jana merkittävä yhteiskunnallinen rooli . Smile Henki-
          toimintatapoja . Huomioimme toiminnassamme vas-   kehittämisestä . Haluamme edistää jokaisen työntekijän                    merkitys on kasvumme varrella korostunut entisestään .   löstöpalvelut on yksi henkilöstöpalvelualan suurimpia
          tuumme suhteessa kaikkiin sidosryhmiimme ja ympäris-  hyvinvointia, terveyttä ja työssä jaksamista sekä sitout-             Pyrimme kaikessa liiketoiminnassamme huomioimaan   yrityksiä työllistäen yhteensä jopa 10 000 osaajaa eri
          töömme . Näistä esimerkkejä ovat hyvät työolosuhteet,   taa heitä pitkiin työsuhteisiin . Mielestämme motivoitu-            ympäristövaikutukset ja ekologiset vaihtoehdot .   toimialoille . Tytäryhtiömme huolehtii vastuullisuudesta
          tasa-arvo, luottamus laadukkaisiin ravintola- ja hen-  nut, osaava ja sitoutunut henkilöstö on yrityksen tärkein                                                               tarjotessaan monipuolisia työtehtäviä sekä koulutus-
          kilöstöpalveluihimme sekä sidosryhmiemme tasapuoli-  voimavara . Kannustamme henkilöstöämme hyviin työ-                     Energiatehokkuutta tarkkaillaan muun muassa toimitilo-  mahdollisuuksia joustavasti erilaisiin elämäntilanteisiin .
          nen ja arvostava kohtelu kaikessa vuorovaikutuksessa .   suorituksiin ja palkitsemme onnistumisista . Onnistumisen          jen, laitteiden, valaistuksen, lämmityksen ja ilmastoinnin
          Olemme luotettava yhteistyökumppani, mikä näkyy   tueksi valmennamme esimiehiämme ja koulutamme                             suunnittelussa ja käytössä . Kylmäsäilytystilojen etä- ja   Smile Henkilöstöpalvelut on kampanjoinut positiivisen
          myös yrittäjävetoisten toimintamallien valinnassa .   henkilöstöämme .                                                      omavalvontaa pyritään enenevissä määrin sähköistä-  keskustelun sekä suomalaisen työelämän tukemisen
                                                                                                                                      mään .                                             puolesta: hyviä työmahdollisuuksia ja työpaikkoja on
          Henkilöstövuokraustoimialalla Smile Henkilöstöpalvelut   Kattavan, ympäri Suomen ja Pohjoismaihin, ulottuvan                                                                   paljon tarjolla . Lisäksi yhtiö on nostanut aktiivisesti esille
          pyrkii edistämään alan myönteistä kehitystä kannusta-  ravintolaportfoliomme ansiosta meidän on mahdollista                 Yksiköidemme jätteiden ja hävikin lajittelu sekä kierrätys   henkilöstöpalvelutoimijoiden vastuun sekä mahdollisuu-
          malla myönteiseen, ihmisläheiseen ja yrittäjämäiseen   tarjota työntekijöillemme joustavasti työvuoroja eri elä-            on koordinoitua, tehokasta ja valvottua . Ravintolatoi-  det mukautua murroksessa olevaan alati muuttuvaan
          toimintatapaan . Ammattiylpeyden korostaminen innos-  mäntilanteiden ja tarpeiden mukaan . Erilaiset yksikköm-              minnassamme kertyy erilaista pakkausmateriaalia, joka   työelämään . Smile Henkilöstöpalvelut on saanut Suo-
          taa työnhakijoita jatkuvaan itsensä kehittämiseen .  me tarjoavat myös aikaisempaa paremmat mahdolli-                       pyritään kierrättämään edelleenkäytettäväksi . Vuonna   malaisen Työn Liiton Avainlippu-merkin tunnustuksena
                                                            suudet työssä kehittymiselle . Teemme tiivistä yhteistyötä                2019 aikeissamme on uudistaa take away -pakkaukset   Suomessa tuotetusta palvelusta ja suomalaisen työelä-
          TALOUDELLINEN VASTUU                              työterveyshuollon ja eläkeyhtiön kanssa työhyvinvoinnin                   ekologisempiin vaihtoehtoihin: muovisten pakkausten   män tukemisesta .
                                                            kehittämiseksi . Yhtiömme työsuojelun tavoitteena on                      tilalle tulee kartongista tai kompostoitavasta bioha-
          Taloudellinen vastuu muodostuu kannattavan kasvun,   taata turvallinen työympäristö sekä tukea ja ylläpitää                 joavasta materiaalista valmistetut pakkaukset . Samoin   Smile huomioi kaikessa toiminnassaan ympäristö- sekä
          kilpailukyvyn ja tehokkuuden varmistamisesta nyt ja tule-  henkilöstön työkykyä . Vuosittain toteutamme työhy-              valtaosa yökerhoistamme siirtyi vuoden 2018 aikana   sosiaalisen vastuun . Smilen toiminnassa pyritään huo-
          vaisuudessa . Merkittävässä roolissa ovat asiakkaamme,   vinvointikyselyn, jonka tulokset luovat tärkeän pohjan             biohajoavien pillien käyttöön .                    mioimaan ja vähentämään ympäristövaikutuksia ja
          joiden hankkimat ravintola- ja henkilöstövuokrauspal-  henkilöstöä koskeville kehityshankkeille . Yhteistyökump-                                                               edistämään kierrätystä . Yhtiössä on oma ympäristö-
          velut mahdollistavat liiketoimintamme . Yhtiömme tulos   paneidemme kautta tarjoamme säännöllisesti henkilös-               Teetätimme vuoden 2018 aikana Lassila & Tikanojan   vastaava . Smile on mukana tukemassa SOS-lapsikylien
          on perustana omistajien tuotto-odotuksille, työpaikoille,   töllemme erilaisia henkilöstöetuja, kuten harrastusmah-         kanssa mittavan ympäristöpalvelujen kartoituksen, jon-  lasten ja nuorten liikuntaa sekä Teemu Aallon nimeä
          veronmaksulle ja yhteisön tukemiselle . Tuloksemme tur-  dollisuuksia sekä tuote- ja palvelualennuksia .                    ka aikana jokaisen ravintolamme kierrätys ja jätehuolto   kantavan rahaston kautta vähävaraisten nuorten
          vaa taloudellisen hyvinvoinnin omistajille, henkilöstölle,                                                                  käytiin tarkoin läpi . Kartoitusprojekti konkretisoituu vuo-  mahdollisuuksia harrastaa .
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63